Forum.Gomoku.pl
Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente

Działalność Stowarzyszenia - Interaktywny kurs gomoku dla początkujących - pomysł

Chaosu - 2024-01-02, 01:44
Temat postu: Interaktywny kurs gomoku dla początkujących - pomysł
Drodzy,

Zakładam ten temat z założeniem że wraz z rozwojem internetu tj. szybsze i stabilniejsze łącza oraz nowe technologie stron internetowych standard prezentacji informacji się podnosi. Ile osób dziś wybierze rozpoczęcie swojej przygody z gomoku gdy inne gry mają atrakcyjniejsze materiały i większy wybór? Nasza strona internetowa ma dużo treści jednak niektóre z nich się już mocno zestarzały, zwłaszcza te dla początkujących (nie dotyczy zbioru zadań). Mamy opisane zasady gry i kilka niezłych poradników jednak jest to głównie tekst i pojedyncze diagramy. To dobra porcja wiedzy ale tylko dla najwytrwalszych.

Poświęciłem trochę czasu na przejrzenie jak wyglądają kursy dla początkujących w innych grach. Ze względu na podobieństwo planszy porównywałem gomoku głównie z go. Można też podglądać rozwiązania w szachach choć może być trudniej je skopiować. Okazuje się że go jest całkiem rozwinięte zarówno w anglo jak i w polskojęzycznym internecie. Myślę że jest to zdecydowany numer 2 w świecie gier logicznych, po szachach.

Wiem że zasady gomoku są banalne i pewnie wielu nowym osobom wystarczy zasugerować po prostu wejście na kurnik i granie. Jednak nie jest to rozwiązanie dla każdego. My graliśmy w krzyżyk i kółko do pięciu na kartkach zeszytu w kartkę. Nie wiem czy dziś w szkołach nadal się to zdarza gdy smartfony oferują atrakcyjniejsze rozrywki. Chciałbym powalczyć o te osoby dla których skok w granie online nie jest preferowanym pierwszym wyborem.

Zrobiłem przegląd różnych kursów w go i chcę od razu przedstawić swojego kandydata do skopiowania. Kurs jest udostępny na otwartej licencji co oznacza że można go dowolnie kopiować i zmieniać, z podaniem oryginalnego autora. Skorzystanie z takiej możliwości eliminuje większość nakładów „programistycznych”, które nawet jeśli nie są duże (dziś interaktywną planszę do gomoku może zrobić ChatGPT) to mogą być zminimalizowane.

https://www.learn-go.net/

Proponuję każdemu poświęcenie kilku minut na rozpoczęcie kursu (nawet jeśli już potraficie grać w go) przed dalszą lekturą tego tematu.

Moja ocena kursu i jego zalet:
1. Prosty i czytelny interfejs.
2. Tłumaczenie od zupełnych podstaw. Jeśli umiesz czytać i wiesz że go to jakaś gra to cała reszta jest wyjaśniona od zera. Kurs nie zakłada że coś wiesz więc nikt nie poczuje się wykluczony.
3. Prosty język, świetnie zredagowany.
4. Treść jest podzielona na małe porcje: Jeden akapit, plansza (diagram) z przykładem. Jeśli trzeba to kolejny akapit i kolejna plansza. Kolejne informacje na następnej stronie (rozdziale).
5. Jeśli plansza jest interaktywna to polecenie jest jasno opisane oraz ruch gracza jest komentowany (interaktywność + komunikat zwrotny). Zagrasz źle - jesteś zachęcony do poprawienia ruchu. Zagrasz dobrze - brawo!
6. Cd. interaktywnej planszy - utrwalanie wiedzy przez wykonanie kilku zadań.

Nie piszę o celach kursu, chcę poznać wasze zdanie na temat jego sensu. Zapraszam do dyskusji.

Dla chętnych do pracy (zakładam pracę zbiorową) przedstawiam krótki pomysł jak prace rozpocząć. W kwestiach technicznych oferuję swoją pomoc (choć nie obiecuję że sobie ze wszystkim poradzę). W istniejącym projekcie go trzeba zmienić logikę zasad gry na gomoku. Rozważyłbym też dołożenie opcji wyboru języku. Jeśli zrobimy dobry projekt to nie widzę przeszkód żeby skorzystali z niego gracze z innych krajów. Zacznę pracę gdy tylko pojawi się kilka głosów za wykorzystaniem tego kursu go. Inny typ kursu tj. multimedialny (z wideo/głosem) powinien być obok, a nie zamiast takiego kursu. Tak jak ten kurs ma być obok, a nie zamiast poradników tekstowych.

W sprawach merytorycznych (czyli najważniejszych) nie czuję się na siłach ani uczyć gry w gomoku, ani przygotowywać kursu. Jednak nie zakładam z góry że musi to zrobić jedna osoba. Na start udostępniam otwarty dokument tekstowy do dyskusji na temat struktury i zawartości kursu. To rozwiązanie nie bez wad i nie przywiązuję się do niego. Dodałem przykładowy komentarz na wzór.

https://1drv.ms/w/s!AqSfwEChEGaOh0oiwF4lg5C3rBRA?e=RXeRem (proszę skopiować cały adres ręcznie)

Naturalnie liczę na dyskusję również w tym temacie. Jeśli zbierze się grupa chętnych to ustalimy dalszą formę pracy najwygodniejszą dla wszystkich.

zukole - 2024-01-02, 20:33

Przeklikam kurs go innym razem.

Jeśli chodzi o gomoku to mamy wprowadzenie do zasad - https://www.youtube.com/watch?v=2BzqgctYg9s

maestro - 2024-01-03, 00:03

Dzięki Chaosu za poruszenie tematu. Kurs podstaw go wygląda zachęcająco. Jestem za i rzeczywiście, najlepiej gdyby udało się zebrać kilkuosobowy zespół, który stworzy naszą, gomokową wersję kursu. W takiej sytuacji mogę też wesprzeć inicjatywę działaniem, w ramach możliwości czasowych. Przetłumaczenie treści i dorzucenie opcji wyboru języka również na plus. Zalinkowane przez żukole wprowadzenie do zasad w formie wideo na YT, choć też ma swoją wartość, jednak jest czymś innym - to już taki tutorial, bez możliwości np. "przeklikania" ruchów.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group