Forum.Gomoku.pl Strona Główna Forum.Gomoku.pl
Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
GOMOQUBE
Autor Wiadomość
jas1992 

Dołączył: 31 Gru 2009
Posty: 108
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2013-11-26, 00:12   GOMOQUBE

Siemanko!
Myśleliście kiedykolwiek o tym, co by było, gdyby spróbować zagrać w gomoku nie na płaszczyźnie 2d, lecz np. dodać jeszcze jeden wymiar? Czy gra byłaby możliwa?
Przykładowo sytuacja w której mamy ,,sześcian" o wymiarach 15 x 15 x 15, gdzie nie ma połączeń między punktami, więc składa się on z 3375 punktów (w porównaniu z naszymi 225 dość sporo). Skoro w gomoku tradycyjnym już dwójki mają znaczenie, to dla zabawy celem gry byłoby ułożenie pod rząd nie pięciu, lecz 2^3 = 8 kółek/krzyżyków.
Gra nie wyglądałaby tak przejrzyście jak ta aktualna, w dodatku trzeba by wyrobić w sobie poczucie głębi. Jednak można by to dopracować różnymi dostępnymi technikami, jakieś rzutowania, albo wirtualny człowieczek, który może sobie zaglądać wszędzie wgłąb tego ,,sześcianu".
Jestem ciekaw, czy uważacie, że przy odpowiednich warunkach (jak np. odpowiednia ilość ruchów do zwycięstwa, albo nietypowe zasady rozpoczęcia) jest to możliwe do realizacji. Oczywiście gra byłaby możliwa wyłącznie wirtualnie (chyba) :)
Pomysł powstał, kiedy myślałem sobie nad zasadami gomoku, wymiarem planszy itd. Bo z drugiej strony wymyślanie kolejnych swapów wydaje się być trochę nudne, a gra w trójwymiarze mogłaby być ciekawa i chyba w dodatku cholernie trudna.
Czekam na opinie :)
 
 
Usiek 
Prezes



Dołączył: 25 Sie 2011
Posty: 578
Skąd: Radziejowice
Wysłany: 2013-11-26, 00:32   

Po dyskusji z jasiem również zacząłem się zastanawiać, jak mogłoby to wyglądać i w jakiej formie działać. Podobnie jak przedmówca uważam, że rozgrywanie partii w tę grę na żywo graniczyłoby z cudem, a nawet byłoby niemożliwe (chyba, że zostałyby zorganizowane komputery (tablety?) ze specjalnymi aplikacjami lub dostępem do internetu na turniejach). Już sam fakt, że na gobanie w obecnej formie w bezpośrednim otoczeniu jednego punktu wewnątrz płaszczyzny znajduje się 8 innych, a w przestrzeni trójwymiarowej byłoby ich 26, zmusza do zmiany reguł, nie wiem na ile drastycznych, ale moim zdaniem jest to nieuniknione. Być może więcej kamieni (kulek?) w linii, może inny rodzaj otwarć, a może więcej ruchów w jednej turze? Również ciekaw jestem Waszych opinii. Pomysł wydaje mi się bardzo ciekawy i zasługujący na aprobatę. :)
 
 
Henry 

Dołączył: 03 Mar 2007
Posty: 257
Skąd: Polska
Wysłany: 2013-11-26, 14:20   

Myślę, że ciężko będzie ustalić reguły takiej gry bez rozegrania x gier, gdzieś da się znaleźć w sieci planszę 3d?;]
 
 
Usiek 
Prezes



Dołączył: 25 Sie 2011
Posty: 578
Skąd: Radziejowice
Wysłany: 2013-11-26, 14:41   

Tutaj jest prototyp takiej gry. Myślę, że tak mniej więcej mogłaby wyglądać plansza do gomoqube. Wygląda co najmniej ciekawie :P
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 4999
Skąd: Płock
Wysłany: 2013-11-26, 17:03   

Jeśli dobrze rozumiem ideę, to akurat zbudowanie "planszy" do gry na żywo byłoby pewnie nawet mniejszym problemem niż granie online. Po prostu byłby to sześcian zbudowany z prętów o odpowiedniej grubości, a kamienie (kule lub ewentualnie jakieś sześciany) byłyby "nawlekane" na przecięcia tych prętów. Pomiędzy kratkami musiałaby być odpowiednia przerwa (aby można było wsunąć rękę do środka :) ). Oczywiście to dla parametrów 15x15x15, bo większą trudno mi sobie wyobrazić. Natomiast realnie musiałoby chyba być więcej pól, jeśli miałaby wygrywać ósemka (a może i nie, skoro w 3 wymiarach).

To tak na szybko - pewnie po kilku próbach udałoby się zoptymalizować parametry takiego gomoqubana.

Co do samej rozgrywki - obawiam się, że ciężko byłoby o profesjonalne analizy - chyba za trudne do liczenia czegokolwiek dla człowieka i za dużo dostępnych rozwiązań. Pewnie nie ma sensu grać za szeroko, bo tu dwie dwójki byłyby dużo groźniejsze niż w gomoku (ale to do sprawdzenia zależnie od ilości kamieni niezbędnych do wygranej). Czuję, że sprowadziłoby się to do wyuczenia kilku schematów na dobry początek, a potem nie psucia wypracowanej przewagi. Jaki grać open? To dopiero ciekawe zagadnienie.

Moim zdaniem praktycznie i tak jest to nie do wcielenia w życie :)

Pozdrawiam

Angst

P.S. Jeszcze jeden problem przyszedł mi do głowy - linie będą (przynajmniej częściowo) zasłaniać kamienie ;)
 
 
 
bbj 


Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 558
Skąd: Śląskie
Wysłany: 2013-11-26, 19:17   

1. Niestety, podzielam angsta. Pomysł uważam za jako temat do ewentualnych rozważań matematycznych, lecz nie ma żadnego sensu w praktyce.

2.
jas1992 napisał/a:
celem gry byłoby ułożenie pod rząd nie pięciu, lecz 2^3 = 8 kółek/krzyżyków.

Skąd 2^3? Sześcian będzie się składał z 15 "plastronów" jeden na drugim z plansz 15x15. Załóżmy, że gra toczy się w górnym "plastronie", wtedy jeden kamień jednego gracza wystarczy aby zablokować "ósemkę" w rzędzie. Więc może zostańmy przy tej "piątce".

3. Jeśli zależy nam na popularyzacji gomoku to nie ma sensu osłabiać gry jej odgałęzieniami do innych zasad czy modyfikacji. Z roku na rok jest coraz gorzej i ubywa graczy, więc skupmy się słowie gomoku, zamiast rozmieniać się na drobne.

4.
jas1992 napisał/a:
Bo z drugiej strony wymyślanie kolejnych swapów wydaje się być trochę nudne, a gra w trójwymiarze mogłaby być ciekawa i chyba w dodatku cholernie trudna.
Co masz na myśli "wymyślanie kolejnych swapów"? Nikt nikomu nie każe dokładać na planszy, tym bardziej dla osób, które znają schematy i dobrze atakują. Cholernie trudnymi grami są "go" lub szachy, bez jakiś skomplikowanych zasad. Jeszcze nawet nikt opanował gomoku na tyle aby wygrywać stale z najlepszymi programami przy openach zmierzających do 50/50.

5. Jak widać Czesi spróbowali już chyba wszystkiego :D i to bez powodzenia.

6. Ktoś zrobił Gomoku w 3D na Androida, pytanie tylko po co umieścił tam "gomoku" skoro to są w czystej postaci Czwórki 3D.
Ostatnio zmieniony przez bbj 2013-11-26, 20:24, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
zukole 

Dołączył: 04 Paź 2004
Posty: 4365
Skąd: Polska
Wysłany: 2013-11-26, 19:33   

Może po prostu zagrajcie w pentago :wink:
 
 
jas1992 

Dołączył: 31 Gru 2009
Posty: 108
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2013-11-29, 15:32   

To Pentago całkiem spoko, ale prog gra za słabo niestety :<
 
 
bbj 


Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 558
Skąd: Śląskie
Wysłany: 2013-11-29, 19:26   

To masz silniejszy prog: http://pentago.logrys.org.ua/pentago.php
 
 
bad_mojo 
recenzent ludzkości


Dołączył: 10 Lip 2004
Posty: 1569
Skąd: Konstancin-Jez.
Wysłany: 2013-12-01, 15:14   

czy ta gra jest bardzo ciężka, czy tylko mi się wydaje? :)
_________________
Think for yourself. Question authority. / People tell me what to say, what to think and what to play.
 
 
 
jas1992 

Dołączył: 31 Gru 2009
Posty: 108
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2013-12-01, 23:35   

Nie wiem, ja póki co mam 7-1 w tym trudniejszym. Jak jest już dużo kulek, to prog popełnia proste błędy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group