|
Forum.Gomoku.pl
Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente
|
Na matematykę |
Autor |
Wiadomość |
angst
Członek Zarządu Kapitan IRP
Dołączył: 28 Kwi 2004 Posty: 4999 Skąd: Płock
|
Wysłany: 2013-02-18, 01:43
|
|
|
I chyba też tutaj na Forum. Czy się opłaciło to zależy od szczęścia, ale szanse na wygraną są większe przy zmianie (zgodnie z rachunkiem prawdopodobieństwa)
Pozdrawiam
Angst |
|
|
|
|
bad_mojo
recenzent ludzkości
Dołączył: 10 Lip 2004 Posty: 1569 Skąd: Konstancin-Jez.
|
Wysłany: 2013-02-18, 04:17
|
|
|
truskawek napisał/a: | Mamy 3 bramki w programie idź na całość. W 2 są koty, w 1 auto. Wybieramy jedną z 3 bramek. Następnie jedna "nie nasza" bramka jest otwarta i pokazywany jest kot. W tym momencie możemy pozostać przy swojej bramce lub wybrać drugą bramkę ( nie naszą, nie odsłoniętą). Czy opłaca nam się zamieniać bramkę? |
Pragnę tylko zaznaczyć, że to nie jest dobrze postawione pytanie. Opłaca się zmienić tylko wtedy, jeżeli prowadzący wiedział, że w otwartej bramce będzie kot. Jeżeli nie wiedział, zmiana nie ma znaczenia. |
_________________ Think for yourself. Question authority. / People tell me what to say, what to think and what to play. |
|
|
|
|
angst
Członek Zarządu Kapitan IRP
Dołączył: 28 Kwi 2004 Posty: 4999 Skąd: Płock
|
Wysłany: 2013-02-18, 09:36
|
|
|
To, czy prowadzący wiedział, nie ma chyba znaczenia, tylko fakt, że zawsze musi być pokazana bramka z kotem, co jest dość oczywiste, bo jeżeli mogłaby (teoretycznie) zostać pokazana bramka z autem, to kto by się wówczas zamienił? Chociaż wtedy gra byłaby zupełnie inna i odpowiedź też
W skrócie racja, jeśli bramki byłyby odkrywane losowo.
Pozdrawiam
Angst |
|
|
|
|
Barfko
Dołączył: 30 Kwi 2004 Posty: 556 Skąd: 49°25'N8°45'E
|
Wysłany: 2013-02-18, 10:00
|
|
|
Jeśli by wylosował, na przykład rzucił monetą, i okazałoby się, że jest kot, to też (statystycznie) opłacałoby się zmienić wybór. |
_________________ O-jôzu desu ne! |
|
|
|
|
truskawek
Dołączył: 29 Wrz 2007 Posty: 679 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2013-02-18, 15:03
|
|
|
Prowadzący wie w których bramkach pokazują sie koty. Jedno rozumowanie prowadzi do stwierdzenia, że szansa jest pół na pół (bo w jednej jest auto, a wdrugiej kot), alternatywne mówi, że opłaca się zmienić...
Dobrze zobrazuje to sytuacja, w której jest 100 bramek, 99 kotów i jedno auto. Prowadzący pokazuje kolejne koty w bramkach każdorazowo pytając, czy zmieniamy bramkę. Nie zmieniamy jej przez 98 odkryć i zmieniamy dopiero gdy zostają 2 bramki, jedna wybrana przez nas i jedna pozostawiona przez prowadzącego.
Kolejna zagadka:
10 krasnali stoi jeden za drugim w sposób taki, że n-ty krasnal widzi n-1 krasnali przed sobą. Każdy krasnal ma na głowie czapkę białą lub czarną. Krasnal nie wie, jaką ma czapkę, ale widzi czapki krasnali przed nim. Krasnale po kolei, od 10. do 1. zgadują, którego koloru czapkę mają na głowie. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymują jeden punkt. Jaka jest dla nich najlepsza (zbiorowa)strategia? Czy istnieje strategia w której minimum 9 krasnali odpowie dobrze na pytanie o kolor swojej czapki? |
|
|
|
|
bad_mojo
recenzent ludzkości
Dołączył: 10 Lip 2004 Posty: 1569 Skąd: Konstancin-Jez.
|
Wysłany: 2013-02-18, 19:32
|
|
|
Barfko napisał/a: | Jeśli by wylosował, na przykład rzucił monetą, i okazałoby się, że jest kot, to też (statystycznie) opłacałoby się zmienić wybór. |
Tak, mój błąd, w sumie to prowadzący nie musi wiedzieć, gdzie jest kot, wystarczy, że odsłoni pustą bramkę. |
_________________ Think for yourself. Question authority. / People tell me what to say, what to think and what to play. |
|
|
|
|
Barfko
Dołączył: 30 Kwi 2004 Posty: 556 Skąd: 49°25'N8°45'E
|
Wysłany: 2013-02-19, 00:23
|
|
|
Co do krasnali, nie znałem, fajne. Tak, krasnale zdobędą przynajmniej 9 punktów, o ile wcześniej umówią. Wystarczy, że 10. krasnal powie biały, gdy liczba białych, które widzi, jest nieparzysta i czarny, gdy na odwrót. A potem już łatwo.
Trik nie działa ani dla 9, ani dla 11 krasnali. Istotne jest, że na początku była parzysta liczba krasnali. |
_________________ O-jôzu desu ne! |
|
|
|
|
angst
Członek Zarządu Kapitan IRP
Dołączył: 28 Kwi 2004 Posty: 4999 Skąd: Płock
|
Wysłany: 2013-02-19, 15:04
|
|
|
Nie rozumiem tego rozwiązania przy podanych założeniach. Jakiej odpowiedzi miałyby udzielać kolejne krasnale?
Pozdrawiam
Angst |
|
|
|
|
Barfko
Dołączył: 30 Kwi 2004 Posty: 556 Skąd: 49°25'N8°45'E
|
Wysłany: 2013-02-19, 15:48
|
|
|
10. krasnal widzi 9 czapek, więc albo białych albo czarnych jest nieparzyście. Wybiera właśnie ten kolor. Krasnale 1. do 9. mówią, jaki kolor mają ich czapki przekazując jednocześnie informację o parzystości liczby czapek danego/obu kolorów przed nimi.
Może jakiś przykład. Od pierwszego do dziesiątego:
CCBCBCBCCC.
10. krasnal widzi 3 białe 6 czarnych, więc mówi biały. 9. krasnal wie, że 10. widzi nieparzystą liczbę białych, sam również widzi nieparzystą, więc mówi czarny. 8. krasnal wie teraz, że w grze pozostała nieparzysta liczba białych i nieparzysta liczba czarnych. Widzi 3 białe, więc mówi czarny. 7. krasnal wie, że w grze pozostała nieparzysta liczba białych i parzysta czarnych. Widzi 2 białe, więc mówi biały. Itd. |
_________________ O-jôzu desu ne! |
|
|
|
|
truskawek
Dołączył: 29 Wrz 2007 Posty: 679 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2013-02-19, 16:15
|
|
|
Berfako, wszystko spoko, ale dlaczego sposób miałby nie działać dla 11 lub dla 9? |
|
|
|
|
Barfko
Dołączył: 30 Kwi 2004 Posty: 556 Skąd: 49°25'N8°45'E
|
Wysłany: 2013-02-19, 17:36
|
|
|
Bo trzeba nieco zmodyfikować. Np. 11. krasnal musi inną informację przekazać. Widzi PP lub NN. Wystarczy, że powie biały, gdy widzi PP i czarny, gdy widzi NN. Miało być dla innych do dopisania... |
_________________ O-jôzu desu ne! |
|
|
|
|
angst
Członek Zarządu Kapitan IRP
Dołączył: 28 Kwi 2004 Posty: 4999 Skąd: Płock
|
Wysłany: 2013-02-19, 22:56
|
|
|
Następnym razem muszę się trochę dłużej zastanowić Za szybko zapytałem, bo znam trochę inną zagadkę (ale nie pamiętam dokładnie treści), gdzie krasnale głośno ustalają strategię, a zakładający czapki po jej wysłuchaniu decyduje o kolejności zakładania czapek, czy coś w tym stylu. Chociaż w sumie może chodziło o to samo, bo jak mógłby zapobiec temu rozwiązaniu, nawet znając strategię krasnali?
Pozdrawiam
Angst
P.S. Rozumiem, że w przykładzie jest mała pomyłka, począwszy od 8. krasnala?
P.S.2. Proszę o kolejne zagadki |
|
|
|
|
Barfko
Dołączył: 30 Kwi 2004 Posty: 556 Skąd: 49°25'N8°45'E
|
Wysłany: 2013-02-20, 18:47
|
|
|
bad_mojo napisał/a: | Pragnę tylko zaznaczyć, że to nie jest dobrze postawione pytanie. Opłaca się zmienić tylko wtedy, jeżeli prowadzący wiedział, że w otwartej bramce będzie kot. Jeżeli nie wiedział, zmiana nie ma znaczenia. |
Chyba jednak coś w tym jest. Opisaną w problemie sytuację można wielorako modelować. Dopiero, gdy widzę model, potrafię odpowiedzieć na pytanie o prawdopodobieństwo. Na przykład prowadzący wręcz musi wylosować jedną z bramek gdy obie dostępne są puste. |
_________________ O-jôzu desu ne! |
|
|
|
|
bad_mojo
recenzent ludzkości
Dołączył: 10 Lip 2004 Posty: 1569 Skąd: Konstancin-Jez.
|
Wysłany: 2013-02-20, 19:23
|
|
|
Chyba już, prawie na pewno, było to już na forum, ale wkleję jeszcze raz http://pl.wikipedia.org/wiki/Paradoks_Monty_Halla |
_________________ Think for yourself. Question authority. / People tell me what to say, what to think and what to play. |
|
|
|
|
Barfko
Dołączył: 30 Kwi 2004 Posty: 556 Skąd: 49°25'N8°45'E
|
Wysłany: 2013-02-20, 22:48
|
|
|
I faktycznie pytanie jest źle postawione. Jakieś dwie trzecie informacji na temat mechaniki programów z nagrodami wymaga domyślenia się. A i tak gdyby mnie ktoś o to samo teraz zapytał, to pewnie bym powiedział, że jeśli gracz i prowadzący stosują optymalne strategie, to 1/2, bo prowadzący dwukrotnie częściej proponowałby zamianę z otwarciem pustej w przypadku, gdy gracz wcelował za pierwszym razem. Tak powinien robić dla zminimalizowania wygranej gracza, a wiemy przecież, że w hazardzie chodzi zasadniczo o to, żeby graczowi wydawało się, że wygrana jest blisko nawet, jeśli liczby co innego sugerują. |
_________________ O-jôzu desu ne! |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|