Forum.Gomoku.pl Strona Główna Forum.Gomoku.pl
Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Na matematykę
Autor Wiadomość
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 4999
Skąd: Płock
Wysłany: 2013-02-18, 01:43   

I chyba też tutaj na Forum. Czy się opłaciło to zależy od szczęścia, ale szanse na wygraną są większe przy zmianie (zgodnie z rachunkiem prawdopodobieństwa) :)

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
bad_mojo 
recenzent ludzkości


Dołączył: 10 Lip 2004
Posty: 1569
Skąd: Konstancin-Jez.
Wysłany: 2013-02-18, 04:17   

truskawek napisał/a:
Mamy 3 bramki w programie idź na całość. W 2 są koty, w 1 auto. Wybieramy jedną z 3 bramek. Następnie jedna "nie nasza" bramka jest otwarta i pokazywany jest kot. W tym momencie możemy pozostać przy swojej bramce lub wybrać drugą bramkę ( nie naszą, nie odsłoniętą). Czy opłaca nam się zamieniać bramkę?

Pragnę tylko zaznaczyć, że to nie jest dobrze postawione pytanie. Opłaca się zmienić tylko wtedy, jeżeli prowadzący wiedział, że w otwartej bramce będzie kot. Jeżeli nie wiedział, zmiana nie ma znaczenia.
_________________
Think for yourself. Question authority. / People tell me what to say, what to think and what to play.
 
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 4999
Skąd: Płock
Wysłany: 2013-02-18, 09:36   

To, czy prowadzący wiedział, nie ma chyba znaczenia, tylko fakt, że zawsze musi być pokazana bramka z kotem, co jest dość oczywiste, bo jeżeli mogłaby (teoretycznie) zostać pokazana bramka z autem, to kto by się wówczas zamienił? Chociaż wtedy gra byłaby zupełnie inna i odpowiedź też :)

W skrócie racja, jeśli bramki byłyby odkrywane losowo.

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
Barfko 

Dołączył: 30 Kwi 2004
Posty: 556
Skąd: 49°25'N8°45'E
Wysłany: 2013-02-18, 10:00   

Jeśli by wylosował, na przykład rzucił monetą, i okazałoby się, że jest kot, to też (statystycznie) opłacałoby się zmienić wybór.
_________________
O-jôzu desu ne!
 
 
truskawek 

Dołączył: 29 Wrz 2007
Posty: 679
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2013-02-18, 15:03   

Prowadzący wie w których bramkach pokazują sie koty. Jedno rozumowanie prowadzi do stwierdzenia, że szansa jest pół na pół (bo w jednej jest auto, a wdrugiej kot), alternatywne mówi, że opłaca się zmienić...

Dobrze zobrazuje to sytuacja, w której jest 100 bramek, 99 kotów i jedno auto. Prowadzący pokazuje kolejne koty w bramkach każdorazowo pytając, czy zmieniamy bramkę. Nie zmieniamy jej przez 98 odkryć i zmieniamy dopiero gdy zostają 2 bramki, jedna wybrana przez nas i jedna pozostawiona przez prowadzącego.


Kolejna zagadka:
10 krasnali stoi jeden za drugim w sposób taki, że n-ty krasnal widzi n-1 krasnali przed sobą. Każdy krasnal ma na głowie czapkę białą lub czarną. Krasnal nie wie, jaką ma czapkę, ale widzi czapki krasnali przed nim. Krasnale po kolei, od 10. do 1. zgadują, którego koloru czapkę mają na głowie. Za każdą dobrą odpowiedź otrzymują jeden punkt. Jaka jest dla nich najlepsza (zbiorowa)strategia? Czy istnieje strategia w której minimum 9 krasnali odpowie dobrze na pytanie o kolor swojej czapki?
 
 
 
bad_mojo 
recenzent ludzkości


Dołączył: 10 Lip 2004
Posty: 1569
Skąd: Konstancin-Jez.
Wysłany: 2013-02-18, 19:32   

Barfko napisał/a:
Jeśli by wylosował, na przykład rzucił monetą, i okazałoby się, że jest kot, to też (statystycznie) opłacałoby się zmienić wybór.

Tak, mój błąd, w sumie to prowadzący nie musi wiedzieć, gdzie jest kot, wystarczy, że odsłoni pustą bramkę.
_________________
Think for yourself. Question authority. / People tell me what to say, what to think and what to play.
 
 
 
Barfko 

Dołączył: 30 Kwi 2004
Posty: 556
Skąd: 49°25'N8°45'E
Wysłany: 2013-02-19, 00:23   

Co do krasnali, nie znałem, fajne. Tak, krasnale zdobędą przynajmniej 9 punktów, o ile wcześniej umówią. Wystarczy, że 10. krasnal powie biały, gdy liczba białych, które widzi, jest nieparzysta i czarny, gdy na odwrót. A potem już łatwo.

Trik nie działa ani dla 9, ani dla 11 krasnali. Istotne jest, że na początku była parzysta liczba krasnali.
_________________
O-jôzu desu ne!
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 4999
Skąd: Płock
Wysłany: 2013-02-19, 15:04   

Nie rozumiem tego rozwiązania przy podanych założeniach. Jakiej odpowiedzi miałyby udzielać kolejne krasnale?

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
Barfko 

Dołączył: 30 Kwi 2004
Posty: 556
Skąd: 49°25'N8°45'E
Wysłany: 2013-02-19, 15:48   

10. krasnal widzi 9 czapek, więc albo białych albo czarnych jest nieparzyście. Wybiera właśnie ten kolor. Krasnale 1. do 9. mówią, jaki kolor mają ich czapki przekazując jednocześnie informację o parzystości liczby czapek danego/obu kolorów przed nimi.

Może jakiś przykład. Od pierwszego do dziesiątego:

CCBCBCBCCC.

10. krasnal widzi 3 białe 6 czarnych, więc mówi biały. 9. krasnal wie, że 10. widzi nieparzystą liczbę białych, sam również widzi nieparzystą, więc mówi czarny. 8. krasnal wie teraz, że w grze pozostała nieparzysta liczba białych i nieparzysta liczba czarnych. Widzi 3 białe, więc mówi czarny. 7. krasnal wie, że w grze pozostała nieparzysta liczba białych i parzysta czarnych. Widzi 2 białe, więc mówi biały. Itd.
_________________
O-jôzu desu ne!
 
 
truskawek 

Dołączył: 29 Wrz 2007
Posty: 679
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2013-02-19, 16:15   

Berfako, wszystko spoko, ale dlaczego sposób miałby nie działać dla 11 lub dla 9?
 
 
 
Barfko 

Dołączył: 30 Kwi 2004
Posty: 556
Skąd: 49°25'N8°45'E
Wysłany: 2013-02-19, 17:36   

Bo trzeba nieco zmodyfikować. Np. 11. krasnal musi inną informację przekazać. Widzi PP lub NN. Wystarczy, że powie biały, gdy widzi PP i czarny, gdy widzi NN. Miało być dla innych do dopisania...
_________________
O-jôzu desu ne!
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 4999
Skąd: Płock
Wysłany: 2013-02-19, 22:56   

Następnym razem muszę się trochę dłużej zastanowić :) Za szybko zapytałem, bo znam trochę inną zagadkę (ale nie pamiętam dokładnie treści), gdzie krasnale głośno ustalają strategię, a zakładający czapki po jej wysłuchaniu decyduje o kolejności zakładania czapek, czy coś w tym stylu. Chociaż w sumie może chodziło o to samo, bo jak mógłby zapobiec temu rozwiązaniu, nawet znając strategię krasnali? :)

Pozdrawiam

Angst

P.S. Rozumiem, że w przykładzie jest mała pomyłka, począwszy od 8. krasnala?
P.S.2. Proszę o kolejne zagadki :)
 
 
 
Barfko 

Dołączył: 30 Kwi 2004
Posty: 556
Skąd: 49°25'N8°45'E
Wysłany: 2013-02-20, 18:47   

bad_mojo napisał/a:
Pragnę tylko zaznaczyć, że to nie jest dobrze postawione pytanie. Opłaca się zmienić tylko wtedy, jeżeli prowadzący wiedział, że w otwartej bramce będzie kot. Jeżeli nie wiedział, zmiana nie ma znaczenia.

Chyba jednak coś w tym jest. Opisaną w problemie sytuację można wielorako modelować. Dopiero, gdy widzę model, potrafię odpowiedzieć na pytanie o prawdopodobieństwo. Na przykład prowadzący wręcz musi wylosować jedną z bramek gdy obie dostępne są puste.
_________________
O-jôzu desu ne!
 
 
bad_mojo 
recenzent ludzkości


Dołączył: 10 Lip 2004
Posty: 1569
Skąd: Konstancin-Jez.
Wysłany: 2013-02-20, 19:23   

Chyba już, prawie na pewno, było to już na forum, ale wkleję jeszcze raz :) http://pl.wikipedia.org/wiki/Paradoks_Monty_Halla
_________________
Think for yourself. Question authority. / People tell me what to say, what to think and what to play.
 
 
 
Barfko 

Dołączył: 30 Kwi 2004
Posty: 556
Skąd: 49°25'N8°45'E
Wysłany: 2013-02-20, 22:48   

I faktycznie pytanie jest źle postawione. Jakieś dwie trzecie informacji na temat mechaniki programów z nagrodami wymaga domyślenia się. A i tak gdyby mnie ktoś o to samo teraz zapytał, to pewnie bym powiedział, że jeśli gracz i prowadzący stosują optymalne strategie, to 1/2, bo prowadzący dwukrotnie częściej proponowałby zamianę z otwarciem pustej w przypadku, gdy gracz wcelował za pierwszym razem. Tak powinien robić dla zminimalizowania wygranej gracza, a wiemy przecież, że w hazardzie chodzi zasadniczo o to, żeby graczowi wydawało się, że wygrana jest blisko nawet, jeśli liczby co innego sugerują.
_________________
O-jôzu desu ne!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group