Forum.Gomoku.pl Strona Główna Forum.Gomoku.pl
Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Interaktywny kurs gomoku dla początkujących - pomysł
Autor Wiadomość
Chaosu 


Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 1229
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-01-02, 01:44   Interaktywny kurs gomoku dla początkujących - pomysł

Drodzy,

Zakładam ten temat z założeniem że wraz z rozwojem internetu tj. szybsze i stabilniejsze łącza oraz nowe technologie stron internetowych standard prezentacji informacji się podnosi. Ile osób dziś wybierze rozpoczęcie swojej przygody z gomoku gdy inne gry mają atrakcyjniejsze materiały i większy wybór? Nasza strona internetowa ma dużo treści jednak niektóre z nich się już mocno zestarzały, zwłaszcza te dla początkujących (nie dotyczy zbioru zadań). Mamy opisane zasady gry i kilka niezłych poradników jednak jest to głównie tekst i pojedyncze diagramy. To dobra porcja wiedzy ale tylko dla najwytrwalszych.

Poświęciłem trochę czasu na przejrzenie jak wyglądają kursy dla początkujących w innych grach. Ze względu na podobieństwo planszy porównywałem gomoku głównie z go. Można też podglądać rozwiązania w szachach choć może być trudniej je skopiować. Okazuje się że go jest całkiem rozwinięte zarówno w anglo jak i w polskojęzycznym internecie. Myślę że jest to zdecydowany numer 2 w świecie gier logicznych, po szachach.

Wiem że zasady gomoku są banalne i pewnie wielu nowym osobom wystarczy zasugerować po prostu wejście na kurnik i granie. Jednak nie jest to rozwiązanie dla każdego. My graliśmy w krzyżyk i kółko do pięciu na kartkach zeszytu w kartkę. Nie wiem czy dziś w szkołach nadal się to zdarza gdy smartfony oferują atrakcyjniejsze rozrywki. Chciałbym powalczyć o te osoby dla których skok w granie online nie jest preferowanym pierwszym wyborem.

Zrobiłem przegląd różnych kursów w go i chcę od razu przedstawić swojego kandydata do skopiowania. Kurs jest udostępny na otwartej licencji co oznacza że można go dowolnie kopiować i zmieniać, z podaniem oryginalnego autora. Skorzystanie z takiej możliwości eliminuje większość nakładów „programistycznych”, które nawet jeśli nie są duże (dziś interaktywną planszę do gomoku może zrobić ChatGPT) to mogą być zminimalizowane.

https://www.learn-go.net/

Proponuję każdemu poświęcenie kilku minut na rozpoczęcie kursu (nawet jeśli już potraficie grać w go) przed dalszą lekturą tego tematu.

Moja ocena kursu i jego zalet:
1. Prosty i czytelny interfejs.
2. Tłumaczenie od zupełnych podstaw. Jeśli umiesz czytać i wiesz że go to jakaś gra to cała reszta jest wyjaśniona od zera. Kurs nie zakłada że coś wiesz więc nikt nie poczuje się wykluczony.
3. Prosty język, świetnie zredagowany.
4. Treść jest podzielona na małe porcje: Jeden akapit, plansza (diagram) z przykładem. Jeśli trzeba to kolejny akapit i kolejna plansza. Kolejne informacje na następnej stronie (rozdziale).
5. Jeśli plansza jest interaktywna to polecenie jest jasno opisane oraz ruch gracza jest komentowany (interaktywność + komunikat zwrotny). Zagrasz źle - jesteś zachęcony do poprawienia ruchu. Zagrasz dobrze - brawo!
6. Cd. interaktywnej planszy - utrwalanie wiedzy przez wykonanie kilku zadań.

Nie piszę o celach kursu, chcę poznać wasze zdanie na temat jego sensu. Zapraszam do dyskusji.

Dla chętnych do pracy (zakładam pracę zbiorową) przedstawiam krótki pomysł jak prace rozpocząć. W kwestiach technicznych oferuję swoją pomoc (choć nie obiecuję że sobie ze wszystkim poradzę). W istniejącym projekcie go trzeba zmienić logikę zasad gry na gomoku. Rozważyłbym też dołożenie opcji wyboru języku. Jeśli zrobimy dobry projekt to nie widzę przeszkód żeby skorzystali z niego gracze z innych krajów. Zacznę pracę gdy tylko pojawi się kilka głosów za wykorzystaniem tego kursu go. Inny typ kursu tj. multimedialny (z wideo/głosem) powinien być obok, a nie zamiast takiego kursu. Tak jak ten kurs ma być obok, a nie zamiast poradników tekstowych.

W sprawach merytorycznych (czyli najważniejszych) nie czuję się na siłach ani uczyć gry w gomoku, ani przygotowywać kursu. Jednak nie zakładam z góry że musi to zrobić jedna osoba. Na start udostępniam otwarty dokument tekstowy do dyskusji na temat struktury i zawartości kursu. To rozwiązanie nie bez wad i nie przywiązuję się do niego. Dodałem przykładowy komentarz na wzór.

https://1drv.ms/w/s!AqSfwEChEGaOh0oiwF4lg5C3rBRA?e=RXeRem (proszę skopiować cały adres ręcznie)

Naturalnie liczę na dyskusję również w tym temacie. Jeśli zbierze się grupa chętnych to ustalimy dalszą formę pracy najwygodniejszą dla wszystkich.
_________________
now back to the Gene Krupa syncopated style
 
 
 
zukole 

Dołączył: 04 Paź 2004
Posty: 4356
Skąd: Polska
Wysłany: 2024-01-02, 20:33   

Przeklikam kurs go innym razem.

Jeśli chodzi o gomoku to mamy wprowadzenie do zasad - https://www.youtube.com/watch?v=2BzqgctYg9s
 
 
maestro 
Viceprezes


Dołączył: 27 Lis 2005
Posty: 1731
Skąd: Kraków
Wysłany: 2024-01-03, 00:03   

Dzięki Chaosu za poruszenie tematu. Kurs podstaw go wygląda zachęcająco. Jestem za i rzeczywiście, najlepiej gdyby udało się zebrać kilkuosobowy zespół, który stworzy naszą, gomokową wersję kursu. W takiej sytuacji mogę też wesprzeć inicjatywę działaniem, w ramach możliwości czasowych. Przetłumaczenie treści i dorzucenie opcji wyboru języka również na plus. Zalinkowane przez żukole wprowadzenie do zasad w formie wideo na YT, choć też ma swoją wartość, jednak jest czymś innym - to już taki tutorial, bez możliwości np. "przeklikania" ruchów.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group