|
Forum.Gomoku.pl
Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente
|
Ksiazki ktore warto przeczytac |
Autor |
Wiadomość |
Karol G.
Dołączył: 07 Lis 2006 Posty: 403 Skąd: Cambridge
|
Wysłany: 2010-01-11, 00:24 Ksiazki ktore warto przeczytac
|
|
|
Witam, jak wynika z niedawno zalozonego tematu przez Alice'a z recenzja ksiazki Browna, Kod da Vinci to jednak czesc z nas czyta ksiazki, stad pytanie czy macie jakies swoje ulubione, nadzwyczajne ktore polecilibyscie przeczytac?
Niestety w ostatnio nie mam za bardzo czasu na tego typu rozrywke ale zawsze pare ksiazek da sie przecztac. Ze swojej strony z niedawno przeczytanych moge polecic nastepujace pozycje (nie sa to wszystkie a jedynie te, ktore pozostawily na mnie pozytywne wrazenie, byly tez gnioty ale rowniez takie do ktorych wstyd sie przyznac):
1) Snieg, Orhan Pamuk - jest to powiesc, ktora niejako konfrontuje kulture islamu i europy zachodniej a do tego akcja rozgrywa sie we wschodniej Turcji gdzie chcialem pojechac (polskie sluzby odradzaly podroz w tamte rejony ze wzgledu na bezpieczenstwo, jak niedawno rozmawialem z jednym Turkiem, to powiedzial mi, ze "wiedzieli co mowia") co jeszcze bardziej mnie nakrecilo do lektury. Na okladce zamieszczony jest jeszcze opis z Le Figaro, wg mnie odrobine nad wyraz, ale tylko odrobine:
"Na ponad pięciuset stronach tego dzieła jest ciemna prawda o człowieku, czerwona krew, są obrazy malownicze jak w »Don Kichocie«"... Powieść ta zabłąkała się w anatolijskim labiryncie niestałych islamistów, umięśnionych kemalistów, tajnych agentów, przekupnych policjantów, pięknych dziewcząt, które - nie chcąc zdjąć chust w ojcowskim domu - składają swe życie w ofierze. Zabłąkała się w zimnej nocy i śniegu, który spowija wszystko... To powieść zarazem orientalna i postmodernistyczna".
"Le Figaro"
Troche inne Turcja niz ta jaka mozna zobaczyc podczas wakacyjnej wycieczki. Ksiazke czytalo mi sie bardzo przyjmenie i polecam. (Recencji w necie jest co nie miara)
2) Krol szczurow, James Clavell - walka o przetrwanie w jenieckim obiozie w Singapurze w czasie II Wojny Swiatowej. Swietne kreacje prezentujace rozne postawy oraz sposoby radzenia sobie w krytycznych sytuacjach. Jedna z lepszych ksiazek jakie czytalem, goraco polecam.
3) Iran. W jaskini Ali Baby, Ana Briongos - bardzo ciekawa pozycja (krociutka) pokazujaca codzienne zycie w Iranie oczami osoby, ktora odwiedza kraj gdzie dawniej studiowala i pracowala. Zupelnie inne spojrzenie na Iran niz to jakim karmi nas TV gdzie glownie pokazywane sa zamieszki uliczne lub oszolomy co chca wywrocic swiat do gory nogami. Z okladki: Dzisiejszy Iran jest zawieszony pomiedzy postepem a tradycja, ktora ma tu wiele barw a nawet odcieni. Jeden Iran to spadkobierca wspanialej kultury perskiej, inny to kraj koczownikow i wytworcow dywanow. Jest tez Iran sztywnych norm zachowan i scisle okreslonych rol spolecznych, Iran - kraina goscinnosci czy wreszcie kraj umiarkowanych reformatorow i fundamentalistycznych ajatollachow.
4) Cienie nad rzeka Hudson, Isaac Singer - powiesc obyczajowa przedstawiajaca w smutnym tonie losy nowojorskich Zydow, ktorzy unikneli Holocaustu. Niby nic niecodziennego sie nie dzieje (jak to w obyczajowkach), ale z checia sie czyta.
5) Zen i sztuka obslugi motocykla, Robert Pirsig - (rowniez jest pod tutulem Zen i sztuka oporzadzania motocykla) polecona mi na DSG : ) Podarzajac za okladka: Legendarny już symbol buntu pokolenia lat siedemdziesiątych przeciwko dehumanizującym trybom społeczeństwa konsumpcyjnego, biblia tych, którzy sensu życia bardziej upatrują w „być” niż „mieć” Ksiazeczke czytalem podczas wycieczki do i z Wawy i bardzo mile wrazenie na mnie zrobila, bo nigdy tego typu pozycji jeszcze nie mialem okazji przerabiac. Lekka i zachecajaca do zastanowienia i skonfrontowania swoich spostrzezen z tymi prezentowanymi przez autora. W sumie to nic odkrywczego tu nie znalazlem, ale umilila mi lektura podroz, polecam - aczkolwiek ksiazeczka nie jest tak wspaniala jak mowi okladka.
Powiedzmy, ze na razie wystarczy, a wy co czytacie i polecacie?
-Karol |
|
|
|
|
Henry
Dołączył: 03 Mar 2007 Posty: 257 Skąd: Polska
|
Wysłany: 2010-01-11, 00:44
|
|
|
Z tego co napisałeś przeczytałem pozycję nr 2 i naprawdę polecam, a do reszty tytułów będzie trzeba zajrzeć. |
|
|
|
|
alicecooper
Skarbnik
Dołączył: 06 Maj 2004 Posty: 2233 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2010-01-11, 08:19
|
|
|
Polityka: Józef Mackiewicz "Zwycięstwo prowokacji"
Kod: | twórca na którego do dziś (rzecz niesłychana!!) jest cenzura, najbardziej znienawidzony przez komunistów (i ich pogrobowców) pisarz |
Psychologia: Gustaw Le Bon "Psychologia tłumu"
Kod: | dzieło bez którego nie było by dzisiejszej socjotechniki wydane w 1895 r. a bardziej aktualne (w ogóle cały czas bezwzględnie aktualne) niż większość dzisiejszych zafałszowanych polityczną poprawnością |
Historia: kapitan Charles Johnson "Historia najsłynniejszych piratów"
Kod: | 1724 r. - tak to rok wydania a pisał o czasach mu znanych i współczesnych, dla niego ostatni pokój w Utrechcie (1713) to tak jak dla nas wojna w Iraku |
Wspomnienia: Wacław Zagórski "Wicher Wolności"
Kod: | dziennik z Powstania Warszawskiego (wielu zachwyca się Muzeum Powstania - przy tej książce wygląda ono blado) |
Pamiętnik: Bernal Diaz Del Castillo "Pamiętnik żołnierza Korteza"
Kod: | uczestnik konkwisty spisał wspomnienia (pierwsze wydanie w 1632 r.) - jak było naprawdę - ano poczytajcie |
Beletrystyka: Sergiusz Piasecki "Kochanek wielkiej Niedźwiedzicy"
Kod: | pogranicze Polsko - sowieckie dwudziestolecia międzywojennego, przemytnicy, życie na krawędzi |
Podróże: Raymond Maufrais "Zielone piekło"
Kod: | chciał przejść dżungle Gujany, tam gdzie nie stanęła nigdy stopa białego człowieka, z tej wyprawy już nie powrócił, po latach inna wyprawa znalazła jego notatki, to właśnie zielone piekło |
Przyroda: Antoni Ferdynand Ossendowski "Przez kraj ludzi, zwierząt i bogów"
Kod: | przed bolszewikami ucieka przez Syberię, Mongolię i Chiny, poznaje legendarnego barona Ungrna (którego skarbów ludzie poszukują do dziś) |
Humor: Bohumil Hrabal "Obsługiwałem Angielskiego króla"
Kod: | specyficzny czeski humor - tak, mogą być tacy co nie przepadają ale a nuż? |
Fantasy: Ursula K. Le Guin "Czarnoksiężnik z archipelagu"
Kod: | jedna z najważniejszych książek o dojrzewaniu, poznawaniu, ach i w jakiej interesującej oprawie :) |
SF: Philip K. Dick "Czas poza czasem"
Kod: | co jest fikcją a co rzeczywistością ? jak to u Dicka:) |
Borys Sawinkow "Koń Wrony"
nie podejmuję się określić jednym słowem więc cytat z okładki:
Cytat: | Borys Wiktorowicz Sawinkow (1879-1925), jeden z największych konspiratorów w dziejach, posługiwał się na zmianę piórem i dynamitem.
Człowiek o stalowych nerwach i fantastycznej intuicji, zorganizował kilkaset zamachów, w tym najsławniejsze: na ministra spraw wewnętrznych Plehwego (1904) i wielkiego księcia Sergiusza (1905). Wydany przez swojego zwierzchnika w partii Socjalistów-Rewolucjonistów, słynnego prowokatora, Azefa, uciekł z celi śmierci w Sewastopolu.
"Koń wrony" to spowiedź "ucznia czarnoksiężnika" — człowieka, który rozpętał demony rewolucji i za cenę własnego życia stara się je okiełznać. |
PS odradzam osobom niedorosłym/niedojrzałym czytanie Sawinkowa, książka wymaga pewnego bagażu doświadczeń życiowych
PS2 Mackiewicz i Le Bon są w swoich kategoriach tym czym Tolkien dla Fantasy a nawet więcej bo podstawą
PS3 jak napiszesz jaki dział Cię interesuje najbardziej to dorzucę więcej
Kod: | jak tak przygotowywałem opisy to widzę ze wszystkie te książki maja jedna rzecz wspólną
motto z Mackiewicza "jedynie prawda jest ciekawa"
traktują w większym lub mniejszym stopniu o prawdzie, poznawaniu o złudzeniach i rzeczywistości |
|
Ostatnio zmieniony przez alicecooper 2010-01-11, 09:48, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
Ankst [Usunięty]
|
Wysłany: 2010-01-11, 09:09
|
|
|
Ja osobiście polecam książki tytułem :
Thomas Pynchon, „49 idzie pod młotek”,
Warłam Szałamow, „Opowiadania kołymskie” ,
Gabriel Garcia Marquez, „Sto lat samotności”,
Wieniedikt Jerofiejew „Moskwa Pietuszki”,
Joseph Heller „Paragraf 22”,
Marek Hłasko, „Piękni dwudziestoletni”
Pozdrawiam.
Andrzej. |
|
|
|
|
adik
Dołączył: 28 Kwi 2004 Posty: 1432 Skąd: Witkowo
|
Wysłany: 2010-01-11, 14:12
|
|
|
Czyta ktoś tutaj Charlesa Bukowskiego? |
|
|
|
|
ermijo
Dołączył: 07 Maj 2005 Posty: 1950 Skąd: N49°37`E20°42`
|
Wysłany: 2010-01-11, 14:26
|
|
|
Mi się podobały Dziady cz.2 Adama Mickiewicza.
P.S. Piszę to b. poważnie. |
_________________ Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber" |
|
|
|
|
Chaosu
Dołączył: 28 Kwi 2004 Posty: 1229 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 2010-01-11, 15:14
|
|
|
. . .Ja może nic o książkach ale póki co zarówno Karol jak i Marek podali kilka zachęcających opisów, a że staram się czytać regularnie to pewnie coś przeczytam. Adiku, jak napiszesz coś więcej (wiem, że mogę sobie sam znaleźć ale nie o to chodzi) to może i po Bukowskiego sięgnę. |
_________________ now back to the Gene Krupa syncopated style |
|
|
|
|
templar
Dołączył: 14 Maj 2006 Posty: 657 Skąd: toruń
|
Wysłany: 2010-01-11, 16:05
|
|
|
Ja ze swojej strony polecam Andrzeja Pilipiuka i jego cykl książek o Jakubie Wędrowyczu. Zaczynając od "Kroniki Jakuba Wędrowycza" oczywiście. Natomiast jako drugiego autora, poleciłbym Wojciecha Cejrowskiego, właściwie to wszystkie książki ma ciekawe.
templar |
_________________ "...and remember - anger leads to the dark side!" (kyle katarn) |
|
|
|
|
spavacz
Dołączył: 29 Mar 2006 Posty: 758 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2010-01-11, 17:07
|
|
|
Mi się z kolei podobają książki Lee Child'a, szczególnie 'One shot' - polski tytuł 'Jednym strzałem'. |
_________________ Pozdrawiam, Spav |
|
|
|
|
truskawek
Dołączył: 29 Wrz 2007 Posty: 679 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2010-01-11, 17:34
|
|
|
Templarze, zgodzę się co do Pilipiuka, ale uważam, że warto również sięgnąć po "2586 kroków" czy inne powieści umieszczone w przeszłości, lub/i w równoległych światach. Jakuba Wędrowycza poznałem w "Zagadka Kuby rozpruwacza" i również polecam. |
|
|
|
|
arczi
Dołączył: 25 Mar 2005 Posty: 151 Skąd: Katowice
|
Wysłany: 2010-01-11, 18:23
|
|
|
Polecam opowiadania Lovercrafta.
Leonie Swann - Sprawiedliwość owiec ! |
|
|
|
|
dein
Dołączył: 29 Kwi 2004 Posty: 123
|
Wysłany: 2010-01-11, 22:53
|
|
|
arczi napisał/a: | Leonie Swann - Sprawiedliwość owiec ! |
Tez mi sie podobala.
Ja natomista polecam: "Sciezki Chwaly" - Jeffrey Archer, oraz "Wspinaczka" - Anatolij Bukriejew |
|
|
|
|
Ankst [Usunięty]
|
Wysłany: 2010-01-12, 07:28
|
|
|
Czy jest jakaś pełnometrażowa poważna książka o gomoku?
Może warto by było czyms takim sie zainteresowac i jesli nie ma uciulac jakies fajne teksty. |
|
|
|
|
zukole
Dołączył: 04 Paź 2004 Posty: 4365 Skąd: Polska
|
Wysłany: 2010-01-12, 15:50
|
|
|
Adik próbował pisać |
|
|
|
|
ermijo
Dołączył: 07 Maj 2005 Posty: 1950 Skąd: N49°37`E20°42`
|
Wysłany: 2010-01-12, 15:51
|
|
|
Nawet RIF próbował. |
_________________ Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber" |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
|