Forum.Gomoku.pl Strona Główna Forum.Gomoku.pl
Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Psychology of Gomoku
Autor Wiadomość
jas1992 

Dołączył: 31 Gru 2009
Posty: 108
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2012-12-02, 15:39   Psychology of Gomoku

Cześć, stworzyłem ten temat ze względu na to, że w czwartek na uczelni dokonuje prezentacji na ten właśnie temat (tak, po angielsku) i chciałem zapytać się, czy ktoś może orientuje się w kilku sprawach, których jeszcze do końca nie rozkminiłem:

1.) Skąd wiemy, ze gra została wymyślona w VII wieku pne w Japonii
2.) Kto i kiedy dokładnie znalazł rozwiązanie do standradu gomoku (Victor Allis w latach 90.?)
3.) Od kiedy gramy swap gomoku
4.) Od kiedy funkcjonuje PSGRiP

Mam też pare innych pytań dotyczących Gomoku jako takiego, ale te pytania są w sumie na razie najważniejsze. Jeśli ktoś wie coś na ten temat, to byłaby rewelacja :)
 
 
Chaosu 


Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 1229
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-12-02, 16:16   

. . .Rozwiązanie gomoku (za en.wiki): http://www.unimaas.nl/gam...orSolutions.pdf lipiec 1994. Odpowiedzi na pytania 3 i 4 poszukaj na forum, zwłaszcza 4 pytanie.
_________________
now back to the Gene Krupa syncopated style
 
 
 
zukole 

Dołączył: 04 Paź 2004
Posty: 4365
Skąd: Polska
Wysłany: 2012-12-02, 16:22   

1) Swego czasu też szukałem, ale żadnej daty popartej źródłem nie znalazłem
2) sierpień 1992?, program Victoria doktora Victora Allisa http://fragrieu.free.fr/SearchingForSolutions.pdf
3) na kurniku swap2 (obecnie swap) jest od 03.08.2006 http://forum.gomoku.pl/viewtopic.php?p=44669#44669
4) 05.08.2004 nastąpiła rejestracja Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente http://forum.gomoku.pl/viewtopic.php?p=3294#3294
 
 
Chaosu 


Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 1229
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-12-02, 16:32   

. . .O dacie powstania: na polskiej wiki datę którą się sugerujesz wstawił użytkownik tworzący artykuł (już nieaktywny). Zgaduję że w jakiejś książce z zasadami gier była taka wzmianka ale żadnej takiej nie znam więc nie można tego uznać za źródło. Inne wikipedie raczej milczą poza chińską gdzie sugerują że gomoku było znane już w Mezopotamii (4000 lat p.n.e.) jednak ze względu na proste reguły i przewagę czarnych kultura gry nie rozwinęła się tak jak szachy. Niestety również nie widziałem na to żadnych źródeł.
_________________
now back to the Gene Krupa syncopated style
 
 
 
jas1992 

Dołączył: 31 Gru 2009
Posty: 108
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2012-12-02, 16:32   

Ja właśnie piszę o psychologicznych aspektach gry w gomoku, ale w związku z tym, że to ma być prezentacja przed naprawde dużą ilością osób, to chce obudować to tak, żeby opowiedzieć o historii gomoku, zasadach (i jak one ewoluowały w czasie) no i przede wszystkim mechanizmach, które pozwalają osiągnąć mistrzostwo w grach logicznych, a przede wszystkim gomoku. Na razie podzieliłem to na takie czynniki jak:
1.) Determining the purpose (wyznaczanie sobie celów)
2.) Positive thinking
3.) Stress
4.) Shaping the character
5.) Positive self-image
Myślę, że przy okazji jest to dobry pomysł, by ludzie dowiedzieli się troche o Gomoku. Jeżeli uda mi się zrobić tę prezentację to wrzucę ją tutaj też :) (będzie można poprawić jakieś błędy językowe, bądź dodać jakieś uwagi)
 
 
ermijo 


Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 1950
Skąd: N49°37`E20°42`
Wysłany: 2012-12-02, 18:10   

Nie wiem dlaczego akurat gomoku, ale każdy sport lub rywalizacja a już w ogóle życie jest związane z psychologią. Na pewno stres związany z szachami nie będzie się różnił od stresu związanego z gomoku. Ktoś się stresuje grając w gomoku?
O gomoku można fajnie poopowiadać od strony naukowej, technicznej - matematyka, informatyka. Jeśli już mowa o psychologii, to umieściłbym jeszcze podrozdział "Strategy building" opisując własnymi słowami to: http://gomoku.cixx6.com/i...prowadzenia-gry
_________________
Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber"
 
 
jas1992 

Dołączył: 31 Gru 2009
Posty: 108
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2012-12-02, 18:21   

Gomoku akurat dlatego, że gram w to 8. lat, psychologia, bo ją studiuję, a ,,psychologia gomoku" dlatego, że zainspirowałem się osobą dr Jana Przewoźnika, absolwenta KUL-u, mistrza szachowego, któremu udało się napisać kilka książek dotyczących psychologii szachów. Poza tym tematem prezentacji, które ogólnie mają być przedstawiane tego dnia są ciekawe zastosowania psychologii, a uważam, że o psychologii w grach logicznych nie mówi się zbyt dużo. Można by to podpiąć pod psychologię sportu, ale to już nie do końca to samo...
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 4999
Skąd: Płock
Wysłany: 2012-12-02, 19:56   

Znalazłem jeszcze dwa ciekawe linki o gomo:

http://www.mimuw.edu.pl/~...iechna/tss.html
http://www.gomoku.za.pl/Gomoku_beta.pdf

Czy drugi to nie sprawka Ermijo czasem? :)

Generalnie o psychologii w gomoku w zasadzie się nie mówi, a ci, którzy zdają sobie sprawę z jej znaczenia, nie chwalą się tą wiedzą :)

Teoretycznie sprawa jest dość prosta, a to, za co lubię gomoku to fakt, że na starcie każdy ma w zasadzie równe szanse (oczywiście abstrahując od poziomu umiejętności). Chodzi po prostu o to, że w gomoku nic nie zależy od szczęścia, jak np. w popularnych grach karcianych. Wyjątkiem jest kwestia losowania, czy rozstawienia w kontekście rozpoczynania partii (np. ilość trafień na osoby grające rozrzutki vs openy rogowe, zależy, kto co lubi). No i raczej jest lepiej grać znany open :)

Natomiast na starcie gry jesteśmy my, plansza i kamienie. Czy się stresujemy w trakcie gry? Nie wiem, dlaczego mielibyśmy się nie stresować, jeżeli ktoś do tego podchodzi poważnie. U mnie stres wzrasta zależnie od rangi rozgrywek, ale np. też okoliczności zewnętrznych (ogólne samopoczucie, ale też np. sytuacja w domu, choćby pod kątem hałasu :) ). Najbardziej stresująca jest świadomość, gdy gra się dla drużyny, a już w ogóle jak dla Polski, mimo że to niby tylko mało popularna gra :)

Psychologia ma ogromne znaczenie, jak w każdej dziedzinie, gdzie istnieje rywalizacja, a dużo zależy od stanu naszego umysłu. Ponadto każdy detal może mieć znaczenie. Ja np. zauważyłem u siebie, że mogę osiągnąć słabszy wynik w sytuacji, gdy gram z kimś, o kim wiem, że jego styl niespecjalnie mi odpowiada i trochę na własne życzenie stawiam się w gorszej pozycji, niż mogłaby być.

Reasumując chętnie przejrzę taką prezentację, bo temat jest bardzo ciekawy i mało popularny (w kontekście gomoku, bo w innych grach, czy sportach, już dość dawno dostrzeżono wagę tego zagadnienia).

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
jas1992 

Dołączył: 31 Gru 2009
Posty: 108
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2012-12-02, 21:16   

Przejrzałem te linki Angst i powiem Ci, że są bardzo ciekawe. W tej prezentacji chcę jednak uchwycić trochę inne niuanse, albo po prostu popatrzeć na gomoku w troche innej perspektywie. Jeżeli chodzi o ,,Poradnik gomoku" to też przymierzam się, ale to już zajmie mi bardzo bardzo dużo czasu, chociaż już wstępny plan mam.
Na razie myślę o takiej prezentacji, która zawrze coś w rodzaju ,,cnót", które pielęgnując przyczynią się do progresu w grze, a także lepszego myślenia. Chce też uporządkować takie rzeczy o których była mowa wielokrotnie, ale jak już sam zauważyłeś, każdy z silnie grających zawodników, zachowuje swoje uwagi zazwyczaj dla siebie. Mam sporo ciekawej literatury i zauważyłem, że biorąc pod uwagę mistrzów różnych gier logicznych, to pod czynnikami psychologicznymi wpływającymi na efektywność gry widzą podobne rzeczy, cechy, które powinien posiadać zawodnik.
No i też trochę ambaras w tym, że prezentacje mają być w języku angielskim, wiec troche mam problemy, ale jakoś idzie powolutku do przodu :) Jeśli natomiast chodzi o ,,Poradnik gomoku" to na pewno jego pierwotna wersja będzie w języku polskim :) I będzie on bardziej uniwersalny (np. jednym z rozdziałów byłby aspekt psychologiczny gry, a już innym właśnie strategia, taktyka, analiza otwarć, gra początkowa, środkowa, budowanie struktur, kształty itp itd)
Zobaczymy co z tego wyjdzie :) )
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 4999
Skąd: Płock
Wysłany: 2012-12-02, 21:23   

Jedyne, co mnie trochę "martwi", to fakt, że raczej gomoku nie wyróżnia się niczym w kontekście psychologii i prawdopodobnie pasować będzie generalne podejście do gier logicznych.

Zastanowiłbym się jeszcze ewentualnie nad rozróżnieniem psychologii gry on-line i "face-to-face", np. celowe miganie lub zagadywanie vs celowe spadnięcie z krzesła ;)

Pozdrawiam

Angst

P.S. Nie chciałem zaśmiecać tematu, ale pierwszy link dotyczył wprost opracowania Allisa, a drugi znalazłem przypadkiem i nie chciałem, żeby umknął :)
 
 
 
jas1992 

Dołączył: 31 Gru 2009
Posty: 108
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2012-12-02, 21:54   

Właśnie mnie też to trochę martwiło, ale z drugiej strony nie piszę jakiejś pracy doktorskiej, w której musi być zawarte jakieś novum psychologiczne :)
Szkoda, ze jak to powiedziałeś, gomoku nie wyróżnia się specyfiką podejścia psychologicznego na tle innych gier logicznych :(
 
 
maestro 
Viceprezes


Dołączył: 27 Lis 2005
Posty: 1731
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-12-02, 22:22   

Nawet jeśli gomoku nie wyróżnia się na tle innych gier logicznych, to nie widzę w tym żadnego problemu, żeby nie miało stanowić udanego przykładu dla analizy zachowań z perspektywy psychologicznej w zakresie myślenia strategicznego. Pomysł Jasia moim zdaniem bardzo dobry, można przecież pokusić się o porównania z innymi dziedzinami i zainteresować osoby, które o istnieniu gomoku nie miały dotychczas pojęcia.
 
 
Chaosu 


Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 1229
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-12-03, 01:01   

. . .Nie wiem czy to się przyda ale może coś z perspektywy gracza? Jak zachował się Nakamura po przegranej z Ando (link) lub pouczenie, że warto grać na 100% (link).
_________________
now back to the Gene Krupa syncopated style
 
 
 
arczi 

Dołączył: 25 Mar 2005
Posty: 151
Skąd: Katowice
Wysłany: 2012-12-03, 12:20   

Jezeli chcesz pisać o psychologii gomoku to moim zdaniem bardzo ciekawym aspektem jest sam progres gomoku.

Na początku każdy z nas zgłębiał tajniki standard (który dla graczy renju był i jest grą da dzieci) i sama psychologia gry nie stała na zbyt wysokim poziomie. Nikt nie był świadom co tak naprawdę gomoku oferuje i wszyscy cieszyli się prostą rozrywką umysłową. Po pewnym czasie jednak rozpoczął sie proces kształtowania zasad. Ludzie odczuwali niedosyt i pragnęli bardziej wyrównanej rywalizacji.

Powstała zatem odmiana pro (od tej pory juz tylko z grubsza bo czuję, że byłby to spory post:) ) lecz po pewnym czasie gracze zaczęli odchodzić do tzw long pro.
Przełom w psychologii gry wg mnie miał miejsce w momencie utworzenia zasady swap. Pojawiły się, a raczej bardziej uwidoczniły styly gry (o ktorych rowniez warto sie rozpisac), ktore miedzy innymi można było rozpoznać po otwarciach: rogówka, środek, czy też coraz popularniejsze schematy. I tutaj dobór otwarcia czy też stylu gry pod przeciwnika to prawdziwa gra psychologiczna, patrząc przez pryzmat naszego gomoku. Jeżeli chciało się osiągnąć i dalej się chce osiagać dobre rezultaty to należy podążać za trendami i doszukiwac się braków wiedzy u innych graczy (mozna podac setki przykładów z turniejów, w których ludzie grali wbrew sobie, tylko dlatego, że grają z kimś 'specjalnym'). Swap dawał również mozliwości utworzenia schematów. Pamiętam podczas pierwszych turniejów amosferę grozy o to kto będzie zaczynał, czy ktoś wymyślił cos nowego. Dzisiaj już takich otwarć są setki i sposób myślenia oraz rozwiązywania jest znacznie głębszy, natomiast na początku była to czarna magia.

Schematy powodowały coraz większą niechęć u graczy co pociągnęło za sobą wprowadzenie poprawki swap2. W tym momencie gra osiągnęła pewną stabilną formę, która trwa do dziś lecz co ciekawe. Spowodowało to możliwość zbalansowania schematu, a zarazem utworzenia z pewnego popularnego otwarcia - schematu:) Dało sie to szczególnie zauważyć w rozgrywkach euroligi, gdzie gry psychologiczne odnośnie otwarć, dostawek maja miejsce cały czas.

Jeszcze ostatnim ciekawym aspektem psychologicznym gry gomoku sa same relacje pomiędzy niektórymi graczami i sytuacje z gry na żywo, ale to dobry wątek też i do innego tematu.

Powodzenia z pracą, ciekawy temat.
 
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 4999
Skąd: Płock
Wysłany: 2012-12-03, 13:35   

Arczi ogólnie jak najbardziej się zgadzam, ale Jas powinien chyba uważać, żeby nie przeskoczyć płynnie do samej strategii gry, bo taktyka jako taka to nie do końca psychologia (chyba najciekawsze w całym zagadnieniu do prawidłowe dobranie zawartości prezentacji, aby była na temat i jednocześnie ciekawa dla słuchaczy).

Dla mnie jeden element bardzo ciekawy i możliwy do głębszego przeanalizowania to proponowanie remisów :) Dotyczy zarówno gier on-line, jak i live, szczególnie w sytuacji czasówek. Mam wrażenie, że ludzie popełniają w tej sytuacji dużo błędów (zarówno proponujący, jak i przyjmujący/odrzucający) zależnie od nastawienia, szacunku dla przeciwnika, pozycji na planszy i czasu na zegarze.

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group