Forum.Gomoku.pl Strona Główna Forum.Gomoku.pl
Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
SWAP2 - co Wy na to?
Autor Wiadomość
ermijo 


Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 1950
Skąd: N49°37`E20°42`
Wysłany: 2006-05-09, 17:43   

A co myślicie o przeprowadzeniu ankiety wśród graczy poniżej 1800+ czy byli by za taką zmianą, czy grają w swap i sa to skomplikowane zasady ?
_________________
Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber"
 
 
jopq 
retired


Dołączył: 10 Cze 2004
Posty: 737
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-05-10, 03:06   

Co taka ankieta da?

Jak dla mnie 'swap 2' dużo nie zmieni dla osób, którym się znudziła zwykła zamiana. Jak się klepie każdego dnia wciąż to samo, na oko, bez zastanowienia, to najrozmaitsze zasady nie pomogą. W aktualnych zasadach jeszcze jest wiele do popisu, a wprowadzanie nowych w takiej formie, która nie determinuje ich przestrzegania może być tylko ciekawostką. A poza tym, jak już ktoś chce sobie zwyczajnie urozmaicić grę, to niech zabierze się za Renju, bo nawet jak będzie się inaczej ustawiało te pierwsze pare kamieni, to i tak sama gra się nie zmienia.
 
 
ermijo 


Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 1950
Skąd: N49°37`E20°42`
Wysłany: 2006-05-10, 08:58   

Ankieta da odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu zainteresowani są różnymi wariantami gomoku gracze o różnych umiejętnościach. Począwszy od 1200, po żółtych a skończywszy na 1800+. Może dla gomoku jako gry, taka zmiana była by dobra, ale jeśli pomyśleć o wprowadzeniu tego wariantu na kurnik, to już trzeba operować sensownymi argumentami, które przekonają MAF-a o słuszności wprowadzenia nowej odmiany.

Ankieta odpowie na pytanie, czy swap2 na kurniku jest tylko dla znudzonych normalnym swapem graczy 1800+ (a w większości 2100+), czy również dla tych, co zaczęli przygodę z gomoku kilka tygodni temu.

Niestety ja sobie odpowiadam, że dla tych pierwszych i to może przemawiać na niekorzyść w ewentualnym urozmaiceniu gomoku przez MAF-a.

Taka ankieta, po trzecie, powinna być połączona z prezentacją, jak w to grać. Jakby Alicecooperowi się chciało, to może co tydzień poświęcić trochę czasu lekcji gomoku, na wyjaśnienie lub popularyzowanie odności swap2(o ile jest za wprowadzeniem swap2).
I naczej, nowa opcja będzie jedynie zachcianką "garstki playerów, którzy będą się cieszyć z nowej zabawki "

P.S. Gra jest ciekawsza, ale kosztem większego ryzyka podczas dostawiania kamieni, gdzie można się pomylić i zamiast zrównoważyć pozycję kamieni na planszy - jeszcze bardziej "skomplikować sobie życie".
_________________
Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber"
 
 
jopq 
retired


Dołączył: 10 Cze 2004
Posty: 737
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-05-10, 10:09   

Jak dla mnie swap 2 miałoby większy sens, gdyby wprowadzało większe ograniczenia. Poza tym chciałbym zauważyć, że w ciągu miesiąca przez Gomoku przewija się ok. 60k nicków, więc nawet te lekcje by nie pomogły w zadowalającym stopniu ją spopularyzować. Zobacz ile osób gra standard, a ile swap. Nie ma sensu wprowadzać kolejnej miernej zasady, która będzie wykorzystywana tylko przez kilku graczy... Oczywiście można się pobawić, ale pytanie o argumenty dla Maf-a pozostawiam otwartnym.
 
 
teletombola

Dołączył: 21 Kwi 2006
Posty: 123
Wysłany: 2006-05-10, 11:01   

zgadzam sie z Jopqu. Wdząc ilu graczy gra standard a ilu swap sądze podobnie jak on iż swap2 grany byłby zapewne przez niewielu graczy i to zapewne tych najlepszych
 
 
lutalek 
WALI MNIE IMMUNITET

Dołączył: 29 Maj 2004
Posty: 413
Skąd: Jaworzno
Wysłany: 2006-05-10, 15:23   

pomysł z tą ankietą jest słaby, powody:

- jeżeli miałaby dotyczyć graczy poniżej 1800, jej wynik będzie bezsensowny (czytaj niemiarodajny) ponieważ grupa ankietowanych będzie nie reprezentatywna gdyż:

szarzy - ich zdaniem wg mnie wogóle nie powinniśmy sie interesować (albo są zbyt nowi albo mają juz kilkadziesiąt innych nicków :wink: )
niebiescy - ich zdanie tez nas nie powinno interesować, najpierw niech sie nauczą grać wogóle :P
zieloni - właściwie można podciągnąć opinie o niebieskich
żółci - jedyni którzy coś tam potrafią ale jest ich zbyt mało żeby wynik ich przemyśleń mógł decydować o czymkolwiek

oczywiście są też tacy, którzy kolor nicka mają w dupie, ale jest nas za mało, większość jednak przykłada do tego ogromne znaczenie

tak naprawde chodzi o to że każdy po jakimś czasie gry staje się przynajmniej żółtym graczem, a dopóki jego kolor jest słabszy to należy założyć że umiejętności też są mniejsze (poza zielonymi o ranku równym 1200 :mrgreen: ), wg mnie to dopiero ci +1800 mają na tyle wiedzy żeby ich wypowiedź wnosiła coś w tym temacie

tyle od tzw strony technicznej samego głosowania

ps:bardzo spodobał mi sie pomysł z ranga pikachu (nick użytkownika i kolor wszystkich jego wypowiedzi - postów powinien być biały) :lol:
 
 
 
dusksky 
lubie zimne piwo


Dołączył: 17 Wrz 2004
Posty: 596
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-06-04, 03:01   

lutalek napisał/a:
tak naprawde chodzi o to że każdy po jakimś czasie gry staje się przynajmniej żółtym graczem, a dopóki jego kolor jest słabszy to należy założyć że umiejętności też są mniejsze (poza zielonymi o ranku równym 1200 ), wg mnie to dopiero ci +1800 mają na tyle wiedzy żeby ich wypowiedź wnosiła coś w tym temacie


Bardzo sie tu mylisz.
Jest wielu graczy ktorzy nigdy nie byli zolci a graja juz sporooooo czasu, oraz wielu takich ktorzy maja poma a nie jeden zolty by ich zjechal z kretesem.
_________________
The higher you are
The farther you fall
The longer the walk
The farther you crawl.
 
 
fo_lou

Dołączył: 10 Maj 2006
Posty: 134
Skąd: Łuków
Wysłany: 2006-06-04, 14:08   

dusksky napisał/a:
wielu takich ktorzy maja poma a nie jeden zolty by ich zjechal z kretesem.


Bywa coś takiego jak zły i dobry dzień, poza tym żółty może mieć większe doświadczenie i poprostu może nie leżeć pomarańczowemu.
_________________
Nie należy lekceważyć drobnostek, bo od nich zależy doskonałość. - Michał Anioł
 
 
 
ermijo 


Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 1950
Skąd: N49°37`E20°42`
Wysłany: 2006-06-09, 10:15   

Kiedy w końcu będzie to swap2 na kurniku ? Komunikuje się ktoś z Mafem w tej sprawie ?
_________________
Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber"
 
 
techn0_kvass 

Dołączył: 19 Cze 2004
Posty: 32
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2006-06-20, 18:32   

Swap 2 na pewno obudziłoby i odświeżylo zapał do gry co niektorych graczy.Może jedna z osob o wiekszych wplywach przekona mafa do wprowadzenia tej opcji ( i turnieji of ze sw2)?
 
 
Chaosu 


Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 1229
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2006-06-27, 12:10   

. . .Ermijo dyskryminujesz mnie, poza tym praktycznie nikt nie jest za wprowadzeniem swap2 dlaczego więc domagasz się wprowadzenia?
_________________
now back to the Gene Krupa syncopated style
 
 
 
zukole 

Dołączył: 04 Paź 2004
Posty: 4379
Skąd: Polska
Wysłany: 2014-11-03, 18:26   

Od ponad ośmiu lat (03.08.2006) swap2 jest dostępne na kurniku. Przyjęło się zarówno w turniejach/ligach online jak i turniejach live. Nie znaczy to jednak, że było (i jest) lubiane przez wszystkich profesjonalnych graczy gomoku. W ostatnich latach padły komentarze, że ilość sensownych otwarć nawet przy swap2 się powoli wyczerpuje, a same zasady są przestarzałe i powinno się wprowadzić coś nowego.

Sprawdziłem jak często w turniejach międzynarodowych (QT, AT 2011, 2013 oraz TGEC 2012, 2014) gracze korzystają z możliwości dostawienia dwóch dodatkowych kamieni. Wyniki są następujące: w QT 2011 dostawiono w 12/77 = 16% AT 2011 22/66 = 33% TGEC 2012 37/120 = 31% QT 2013 11/70 = 16% AT 2013 22/66 = 33% TGEC 2014 95/222 = 43%

Wiele na pewno zależy od stawianych otwarć i czasu na grę. W AT pojawia się więcej schematów (próba zaskoczenia przeciwnika) niż w grach QT i chociaż jest więcej czasu, gracze częściej decydują się jednak na dostawienie kamieni.

Dziś ruszył kolejny sezon EL. Za tydzień wystartuje XVI edycja IRP, a 15-16 listopada są podwójne mistrzostwa kraju, wszystko na zasadach swap2. Cytując autora pytam - SWAP2 - co Wy na to? :)

Pomocne mogą być odpowiedzi na następujące pytania:
a) jakie widzisz plusy i minusy swap2?
b) czy swap2 się sprawdziło, a może czas na zmiany?
c) jak często korzystasz z możliwości dostawienia dwóch kamieni i od czego to zależy?

Zamieszczam również wyselekcjonowane wypowiedzi z wcześniejszych wątków.

30.09.2005
Gość napisał/a:
Za swap2 przemawia fakt ze mozna latwiej wybronic uklad ktory sie widzi 1 raz oraz to, ze mozna tworzyc zupelnie dziwne openy ktore uatrakcyjnia gre.
01.10.2005
Ece napisał/a:
Swap2 moze sprawic, ze jak ktos wymysli sobie open, druga osoba moze mu go totalnie rozwalic swoimi 2 ruchami. Dzieki temu bardziej licza sie umiejetnosci, a mniej to, ze ktos ostatnie pol roku kombinowal jakis uklad. I tak w praktyce dopiero okaze sie co i jak.
26.07.2006
ermijo napisał/a:
SWAP2 to kolejna rewolucja, na którą czekam. Jesteśmy w punkcie, gdzie niewiele można zrobić błędów, doświadczenie zebrane w ciągu paru lat (co prawda inni nazywają je "wyuczonymi ruchami na pamięć") powoduje, że trudno o ciekawszą grę, o rozwój z dobrym kierunku, o to że, otwarcie zdominuje nie tylko dalszy przebieg gry, ale zapewni, że będzie to gra na sprawiedliwych warunkach, czyli takich, gdzie eliminuje się przypadek a liczą się umiejętności i każdy jest zadowolony.
04.08.2006
ondik napisał/a:
Kiedy wkoncu zrozumiecie ze swap2 praktycznie nie bedzie sie uzywac? 90% graczow dalej bedzie grac te *** z rogu. Do czego tam jest swap 2? Do niczego. 10% graczow bedzie grac ze srodka - tutaj mam uzyc swap2? A kiedy? Ermijo mi dajo jego "52-48" open, ja wiem ze mam sw, wiec czemu bym robil swap2? Tak samo w openingu fracassa - czemu wymyslac jakies 2 nowe ruchy, jak wiem, ze mam przewage bez swap 2? Wczoraj graly sie openy stylu h8-h9-i3 i kazdy uzywal swap2 - ale dlaczego? Przeciez nawet ermijo widzi ze biale maja sw albo wielke przewage. A schematy? Jak zrobisz 50-50 z np. h8-f10-k6 to gratuluje. Jak dla mnie to swap2 jest najlepszy dla graczow typu paveo, zory itp. i minutowcow, ktorzy w zyciu u tej gry nie myslali. Latwo zablokowac kazdy "normalny" open we srodku i potem tylko klikac na czas.
12.12.2006
ermijo napisał/a:
Jak już parę osób powiedziło na tym forum, swap2 przy otwarciach w rogu w małym stopniu urozmaica grę. Dołożenie kamieni nie będzie wielce zaskakujące dla przeciwnika i nie zmusi go do większego wysiłku intelektualnego.
Cytat:
Ta opcja ma największy sens wtedy, jeśli otwarcia będą grane w centrum, poniewaz jeśli nadal będą grane w rogu atak będzie podwójnie ograniczony - od bandy oraz od środka. Z drugiej strony - nie jestem zwolennikiem ograniczeń otwarć w gomoku więc trzeba by było te problemy pogodzić.

18.12.2006
adik napisał/a:
czy furore robi swap2?
ermijo napisał/a:
Swap 2 głównie grają Węgrzy a z Polaków wyróżnia się Five, który porzucił pro:) na rzecz swapa2. W swap2 sa juz turnieje oficjalne (nie miałem czasu się sprawdzić jeszcze w żadnym). Spodziewałem się większego używania tej odmiany, grywana jest prawie zawsze na 7 i więcej min.

28.12.2006
dragon_katowice napisał/a:
jest założonych około 230 stołów
na 19 stołach gracze ustawili swap (lub swap2)
na 4 pro
na ponad 200 ludkowie grają w zwykłe gomoku
wniosek: 90 % gra w zwykłe gomo
17.01.2007
wicherek napisał/a:
W gomoku nie znam zadnych otwarc, debiutow, zwolennikiem jestem swap2 ze wzgledu na mniejsze prawdopodobienstwo ze ktos pojedzie mnie znanym mu schematem ... zawsze gralem gdzie mi pasuje i to sprawialo mi najwieksza satysfakcje - co i tak dawalo mi jedno z trzech ostatnich miejsc na turniejach w gomoku. Jezeli kazdy by tak sobie wybieral, albo nagle zamiast swap dac w gomoku wersje pro na turniejach zostaliby sami ludzie pokroju Ermijo, oraz stali posiadacze czerwonych kwadracikow.
05.02.2007
utratos napisał/a:
Zagraniczni gracze (np. Attila) w większości wolą Swap2. Osobiście uważam, że Swap2 daje większe możliwości, ogranicza granie schematów a przy tym zbytnio nie komplikuje zasad.
bad_mojo napisał/a:
Jestem za swap2, ponieważ w ten sposób tracą przewagę Ci, którzy ślęczą nad udziwnionymi openami całymi dniami w domu. :]
roy_ napisał/a:
Dlaczego nikt nie gra swap 2? swap2 nawet nie trzeba trenowac !! gorsi gracze moga w ten sposob bardzo łatwo wyrównac przewage lepszego ktory zna wiecej układów, jesli gra sie z rogu swap 2 prawie w ogole jest nie efektywny, praktycznie swap 2 jest tylko pomocny przy mocnych rozrzutkach!! a przeciez liczba rozrzutek jest strasznie ograniczona i juz w ogole nie grana!! na openy w srodku planszy jakie ja gram swap 2 to ewidentne ułatwienie dla gorszego gracza ktory nie zna teori ani podstawowych taktyk!! podsumowując swap 2 bezuzyteczny przy openach rogowych przydatny tylko przy rozrzutkach , oraz przydatny dla ludzi ktorzy nie znaja nawet sw w standarcie czyli podstawowych taktyk :/
30.09.2007
maestro napisał/a:
Jako wstęp do takiej dyskusji proponuję wymienienie przynajmniej 2-3 korzyści (poza neutralizacją schematów-rozrzutek - bo to był chyba jedyny cel powstania nowej opcji), jakie przynosi swap2. Bo ja nie widzę żadnych
O zaletach zasad swap
maestro napisał/a:
Jest dostatecznie zbilansowany - przecież zwykłym swapem zarówno na żywo, jak i w realu rozegrano mnóstwo równych, stojących na wysokim poziomie partii! Gdzie o wszystkim decydowały umiejętności graczy. Nie widzę powodu, by większość równych otwarć, zwłaszcza rogowych, przy bandzie, miała być "chroniona" możliwością zmiany poprzed dodanie kolejnych kamieni.
01.10.2007
puholek napisał/a:
Wedlug mnie to ze do tej pory gralismy swap i bylo ok nie jest argumentem bo teraz moze byc jeszcze lepiej :) dostawienie 2 kamieni co prawda moze spowodowac (tak jak arczi pisze) przyblokowanie partii, ale mozna takze ta gre bardziej otworzyc dostawiajac te 2 kamienie, gdy rywal zacznie bardzo wasko przy rogu planszy.
iec napisał/a:
Personally, I would prefer swap2. If someone wants, he doesn't need to use those 2 additional stones and I believe, even for a beginner there's not huge difference between adapting to swap and swap2.
07.10.2007
utratos napisał/a:
Swap 2 obowiązywał na MMP i się sprawdził. Nie było tak jak mówią niektórzy, ze służył blokowaniu już początkowej pozycji . Nie, używany był za to do zbalansowania rozrzutek lub stworzenia nowych i ciekawych ( z reguły) kontynuacji znanych wariantów. Swap2 jest odpowiedzią na tzw. home preparation . Renju poradziło sobie z tym problemem stwarzając 26 standartowych otwarć . Gomoku musi jakoś odpowiedzieć na ten problem jeśli chce być traktowane jako poważna gra a zarazem jeśli chce zachować tak szeroką gamę otwarć. Swap2 jest krokiem w tym kierunku.
17.08.2009
angst napisał/a:
Na prowadzeniu był samodzielnie Wei-Yuan Lu z Tajwanu, który jeszcze przed rozpoczęciem rozgrywek dopytywał się o zasady gry swap2, a później miał się okazać sensacją turnieju.
13.12.2009
vince napisał/a:
swap2 okazuje się skuteczny (patrz: devotion, gabor), openy pro są już tak wyuczone na tym poziomie, że ludzie się gubią nie mogąc zagrać z pamięci:)
04.01.2010
ermijo napisał/a:
Nie napisałem, że swap2 jest rozwiązane, tylko że ma znikomy sens. I wciąż się pod tym podpisuję. Jeśli założysz, że do każdego otwarcia użyjesz swap2, to powinieneś zawsze wygrać rywalizację - wystarczy tylko przygotować znane tylko sobie dostawki do otwarć centralnych (+ rozrzutek - choć znowu to nie ma sensu bo powstaje nowy układ z jeszcze prostszym sw), twój RYWAL sobie myśli i myśli, a Ty wiesz, że nic nie wymyśli, więc po co dostawiać, skoro wie się, że wygra.
06.12.2010
angst napisał/a:
Trzeba przyznać, że to wspaniała sprawa dla osób lubiących myślenie. Sporą satysfakcję sprawia mi dobre dostawienie kamieni, chociaż praktyka pokazuje, że swap2 jest relatywnie mało używany (w sensie dostawiania kamieni). Moim zdaniem przy swap2 jest już tak dużo kombinacji, że umysł ludzki nie jest w stanie ich opanować, przy czym nie dotyczy to oczywiście opanowania pewnych schematów myślenia, ułatwiających dobre dostawienie kamieni albo powstanie takich debiutów, w których ciężko znaleźć dwa ruchy nieprzegrywające dla jednej ze stron, lub nie zmieniające sytuacji.
12.08.2011
angst napisał/a:
W najbliższym czasie mają być przygotowane propozycje nowych zasad (Attila - gomoku; Aivo - renju), aby grę uatrakcyjnić i maksymalnie zbalansować. Jeżeli chodzi o gomoku, uznano między innymi, że swap2 nadal nie jest do końca otwarciem wyrównanym i spełniającym oczekiwania (podobnie jak Yamaguchi w renju).
16.08.2011
maestro napisał/a:
Tym niemniej ujawniła się w ten sposób słabość gomoku jako gry, a także niedoskonałość odmiany swap2 jako tej, która miała niwelować przewagę znajomości schematów. Pomimo bardzo długiego czasu gry dostawki często niewiele pomagały, najbardziej ewidentnym przykładem służy tu partia Adifka z Bano, w której Adifek ponad godzinę myślał nad ustawieniem dodatkowych kamieni, a gdy już to uczynił, przegrał w paru ruchach. Mój wniosek jest prosty: potrzebujemy swap3.
17.09.2011
arczi napisał/a:
Jeżeli mogę zasugerować zmiany odnośnie gomoku to mile widziane byłyby różne zasady odnośnie początkowych ruchów, dlatego, że wkrótce swap2 stanie się już zbyt stary, aby go turniejowo grać, dlatego też konieczne będzie przejście na coś nowego (tak jak to ma miejsce w renju na przestrzeni ostatnich lat).
01.12.2011
Henry napisał/a:
A ja bym porzucił sw2, sw3 i przeszedł na gomoku taraguchi
08.11.2012
maestro napisał/a:
18. Rozwój gry samej w sobie. Nikt nie powiedział, że zasady gomoku zostały ostatecznie ukształtowane, dlatego myślę, że warto spróbować je udoskonalić. Swap2 choć okazał się korzystnym progresem w stosunku do jedynki, wciąż pozostawia wiele do życzenia, co widzieliśmy np. podczas MŚ w Szwecji. Wstępnie proponowałbym rozpisanie konkursu (pomysł we wczesnej fazie formowania, do dopracowania) na jeszcze lepszą metodę rozpoczynania partii.
03.12.2012
arczi napisał/a:
Schematy powodowały coraz większą niechęć u graczy co pociągnęło za sobą wprowadzenie poprawki swap2. W tym momencie gra osiągnęła pewną stabilną formę, która trwa do dziś lecz co ciekawe. Spowodowało to możliwość zbalansowania schematu, a zarazem utworzenia z pewnego popularnego otwarcia - schematu:) Dało sie to szczególnie zauważyć w rozgrywkach euroligi, gdzie gry psychologiczne odnośnie otwarć, dostawek maja miejsce cały czas.
 
 
bbj 


Dołączył: 16 Lis 2008
Posty: 559
Skąd: Śląskie
Wysłany: 2014-11-03, 22:45   

Cytat:
a) jakie widzisz plusy i minusy swap2?
b) czy swap2 się sprawdziło, a może czas na zmiany?
c) jak często korzystasz z możliwości dostawienia dwóch kamieni i od czego to zależy?


a) minusy - trudność dołożenia kamieni na układzie -> 50/50 (stąd około co 3 open ma dostawkę); plusy - eliminacja schematyzmu i bezsensownej nauki na pamięć; możliwość uzyskania ciągle nowych układów na planszy i urozmaicenia gry,

b) sprawdziło się, jedyna opcja to dokładanie dwóch kamieni "w nieskończoność",

c) zawsze na schematy, na resztę openów nie ma reguły - intuicyjnie.

P.S. Śmieszą mnie te stare wypociny ondika, o tym, że swap2 jest do niczego, skoro i tak go obecnie stosuje.
 
 
zukole 

Dołączył: 04 Paź 2004
Posty: 4379
Skąd: Polska
Wysłany: 2014-11-08, 01:33   

Temat nie cieszy się zainteresowaniem. Szkoda, bo wydaje się (prawda?) ciekawy.

Mam nadzieję, że po MP pojawi się więcej opinii :wink:
 
 
ondik 
{BJ}

Dołączył: 22 Sie 2004
Posty: 286
Skąd: Havířov
Wysłany: 2014-11-08, 21:17   

:D :D :D
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group